Motiverad!
Hur motiverad är du?
Vi människor har många psykologiska lager som sträcker sig långt bortom det andra ser och uppfattar som ett beteende. Det som syns på ytan (dvs människors beteende) är ett uttryck för VAD vi speglar utifrån alla dessa psykologiska lager. Människors beteende påverkas också av ett HUR, dvs. hur vi har blivit präglade av vårt arv och vår miljö. Men det absolut viktigaste är att förstå människors VARFÖR, och det kan relateras till vår inre motivation. Vi människor har många psykologiska lager som sträcker sig långt bortom det andra ser och uppfattar som ett beteende. Det som syns på ytan (dvs människors beteende) är ett uttryck för VAD vi speglar utifrån alla dessa psykologiska lager. Människors beteende påverkas också av ett HUR, dvs. hur vi har blivit präglade av vårt arv och vår miljö. Men det absolut viktigaste är att förstå människors VARFÖR, och det kan relateras till vår inre motivation.
Motivation handlar om varför en person gör som den gör, det är den drivande kraften som initierar handlingen. En anledning till att det har talats lite om vad motivation innebär är att det har saknats kunskap om hur vi människor påverkas av sex psykologiska behov.
Våra sex psykologiska behov
• Samhörighet: motiveras av relationer
• Bidra: motiveras av ett högre syftet
• Utveckling: motiveras av resultat
• Signifikans: motiveras av att sticka ut från mängden
• Variation: motiveras av att komma på nya idéer
• Trygghet: motiveras av ordning och struktur
Dessa behov är oftast omedvetna. Av dessa sex är två behov särskilt viktiga och dessa behöver “komma överens” för att vi människor ska må bra och känna oss motiverade. De utgör våra primära behov och starkaste drivkrafter.När vi möter andra som har samma primära behov som oss själva känner vi oss glada och bekväma. Samtalen är okomplicerade och flyter på.
När vi möter människor som har andra primära behov än oss själva uppstår lätt missförstånd. Vi kan bli irriterade och känner att kommunikationen inte riktigt når fram. Anledningen är att vi naturligtvis (utan att veta om det) utgår från våra egna psykologiska behov och ger dessa företräde.
Vi lär oss tidigt att behandla andra människor som vi själva vill bli behandlade. Det står till och med i bibeln. I vår vardag utgår vi ofta från oss själva. Men med insikt om våra psykologiska behov är det också viktigt att förstå att andra kan motiveras av andra saker än vi. Därför behöver vi lära oss hur de sex olika behoven fungerar och vad de innebär så att vi kan möta och förstå andra på ett bättre sätt. För att verkligen kunna nå fram till en annan människa behöver vi utgå från den andres perspektiv. Med kunskapen om behoven kan vi därför kommunicera på ett mer medvetet sätt.
Lär mer om behoven i vår bok Motiverad! En handbok i motivationsbaserat ledarskap. Den ger en insikt i de olika behoven. Där finns konkreta övningar som gör att du kan förstå hur dina egna behov ser ut och hur du lättare kan få syn på och förstå andras perspektiv. Det gör det lättare för dig att skapa bättre kommunikation och relationer. På köpet får du ett mer motiverande liv där du verkligen ägnar dig åt rätt saker.
Tips!
● Förstå dina egna behov först
● Tillgodose dina egna behov så att du är hållbar över tid
● Dela med dig om vad du behöver till din omgivning
● Ta reda på vad din omgivning behöver för att må bra
Om författarna
Desirée Rova är HR- och organisationskonsult och grundare av MyNeeds.
Maria Appelqvist är doktor i sociologi och en av pionjärerna inom professionell coaching i Sverige.
För djupa dig!
Poddar
46. Desireé Rova - Identifiera dina omedvetna behov och skapa fler bra dagar – Så kan det gå - Boosta dina relationer – Lyssna här – Podtail
7. Desirée Rova - Ha koll på vem som är nörden – Naturvetarpodden (poddar.se)
11. Smartass-podden #5 - Desireé Rova - YouTube
14. Hur vi kan skapa bättre relationer med "behovskunskap"- med Desireé Rova – Bakom Fasadenpodden – Podcast – Podtail
Hemsida
myneeds.se
YouTube kanal
(11) MyNeeds - YouTube