Hem   Aktuellt     Det är tid för en ny ledarfilosofi

6 April 2023

Det är tid för en ny ledarfilosofi

Det är tid för en ny ledarfilosofi

Emplayment

Det är tid för en ny ledarfilosofi

Att lansera en ny filosofi kring ledarskap kan möjligen låta som storhetsvansinne, men vi menar att det är dagens ledarskap som är ett uttryck för storhetsvansinne. Ledarna måste acceptera att före produkter, marknadsandelar, vinster och börskurser är deras viktigaste ansvarsområde de anställdas känslomässiga anknytning till varandra och till jobbet. Där börjar ledarens arbete.

Efter mer än hundra år med managementmodeller som bygger på ett ”linjärt tänkande”, där effektivitet handlar om att göra mer av samma sak, snabbare och till lägre kostnader, vågar vi påstå att tiden är mer än mogen för en ny ledarfilosofi.

Det räcker att kasta ett öga på Gallups årliga undersökning av medarbetarengagemang, State of the Global Workplace, för att inse att ledarna i dagens arbetsliv knappast får ut den fulla potentialen ur sina medarbetare. Endast 21 procent av Sveriges medarbetare känner ett äkta engagemang i och för sitt arbete. Tjugoen procent! Hur kan företagens controllerfunktioner ha missat det här? Det innebär att fyra av fem som kliver in på en arbetsplats i dag gör det med känslan av att vara mer eller mindre likgiltiga inför sitt jobb. Eller i vissa fall, med en känsla av aktivt engagemang mot jobbet.

Vi tror att det är hög tid att ändra det ensidiga anställningskontraktet, där arbetsgivarna köper arbetstagarnas insatser, och i stället skapa ett nytt ömsesidigt kontrakt. Du kan kalla det
”inställningskontrakt” om du vill, för det börjar med inställningen hos ledarna. När den ändras kommer det i sin tur att förändra medarbetarnas inställning, vilket kommer att leda till högre motivation och starkare engagemang och – vågar vi påstå – mer livgivande och livskraftiga verksamheter.

Ingenting börjar med resultat, allt börjar med människor!

resource-not-found

Om författarna

Jesper Ek har en gedigen bakgrund som chef och ledare i internationella företag som Pharmacia, Biovitrum och Roche. Sedan 2018 arbetar han som föreläsare och konsult och är bland annat certifierad ”utmärkt talare” i Close Chefsnätverket och återkommande föreläsare vid London Business School.

Tommy Lundberg har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen. Sedan 2008 arbetar han som författare, föreläsare och konsult med fokus på kommunikation, ledarskap och medarbetarengagemang. Han har tidigare skrivit sju böcker på dessa teman.