Tydliga mål skapar gemenskap
Det har nog inte undgått någon att både personer och organisationer hanterat omställningen till distansarbete under corona olika bra. Vissa har njutit av det lugn och fokus de haft vid köksbordet, andra har saknat kollegor och kaffepauser medan ytterligare några har haft svårt att hitta motivationen i att arbeta med en datorskärm som enda sällskap på dagarna.
Vissa organisationer har sett ökad personalomsättning, andra ökad produktivitet medan ytterligare vissa har insett att det går precis lika bra att arbeta från soffan som från ett gemensamt kontor.
Många jag pratar med lyfter dock kontorsgemenskapen som ett av distansarbetets största offer. Det kan vara i form av spontana kaffepauser, oväntade möten i korridoren eller bara känslan av att man är ett team som arbetar tillsammans. Dessa saker har det visat sig vara svårt att återskapa på distans.
Med lång erfarenhet av målstyrning och framförallt metoden ‘objectives & key Results’ (OKR) skulle jag dock vilja hävda att det finns kraftfulla verktyg som kanske inte ersätter kaffepauser, men i vilket fall kan hjälpa på vägen mot att hitta till ett gemensamt syfte och en känsla av sammanhang.
OKR är en metod där medarbetarna själva sätter upp målbilder i linje med gemensamma strategiska mål. Det är en process som skapar engagemang och klargör hur den enskilda individen bidrar i det stora. Med täta uppföljningar och fokus på samarbete både inom och mellan olika team skapas dialog tillsammans med resultat.
Ett större syfte, tydliga mål och förväntningar tillsammans med möjligheten att forma sina egna målbilder har alltid varit viktiga ingredienser för att skapa engagemang. Vid distansarbete kan det i många fall vara helt avgörande för både trivsel, motivation och medarbetarnas benägenhet att stanna på en arbetsplats.
Vill du läsa mer om OKR får du gärna beställa min bok ‘Målstyrning med OKR’, eller kikar in här.
Om författaren
Niklas Olsson har över tio års erfarenhet av ledarskap och organisationsfrågor i snabbväxande teknikföretag, i roller från vd till marknadschef. Med ett ständigt fokus på förbättring och utveckling har han både implementerat OKR och som konsult hjälpt andra organisationer att lyckas med metoden.