22 November 2024
”Läromedlet måste vara förankrat i både teori och praktik"
Gy25 kommer att förändra gymnasieskolan – och läromedlen. På Liber är vi väl förberedda, och utlovar nyheter med hög kvalitet. Marika von der Lancken är utgivningsansvarig för alla yrkesförberedande program på gymnasiet och berättar hur arbetet inför Gy25 har sett ut för just det segmentet.
Hur påverkar Gy25 utgivningen inom dina ämnen?
– Mitt ansvarsområde är yrkesprogrammen mot gymnasiet och vuxenutbildningen. I och med Gy25 har samtliga programstrukturer och programgemensamma ämnen setts över och reviderats, så reformen påverkar mycket. I vissa fall har nya ämnen tillkommit, eller så har det centrala innehållet flyttats från ett ämne till ett annat. I andra fall överensstämmer inte innehållet i det tidigare kursupplägget med innehållet i de nya nivåerna. Det betyder att vi behöver se över mer eller mindre alla läromedel för yrkesprogrammen, och revidera eller skriva nytt.
Några nyheter i din utgivning?
– Ja, vi skriver helt nya serier, både för barn- och fritidsprogrammet och för VVS- och fastighetsprogrammet. Vi reviderar samtidigt utgivningen mot bygg- och anläggningsprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet, både vad gäller tryckta böcker och digitala komponenter.
Kan du ge exempel på vad en revidering kan få för praktiska konsekvenser?
– Vi kan ta ämnet social omsorg, som man läser på vård- och omsorgsprogrammet, som exempel. Just nu är det uppdelat i två kurser, där vi har haft två böcker. I det nya upplägget gör vi om strukturen med en gemensam bok för båda nivåerna.
Finns det några särskilda utmaningar vad gäller läromedelsutvecklingen inom ditt segment?
– Ja, eftersom eleverna som läser de här läromedlen utbildar sig för en yrkesexamen, måste läromedlet vara förankrat i både teori och praktik. Vi behöver alltså, på ett annat sätt inom andra ämnen, tänka på att även inkludera underlag som ger möjlighet till praktisk förberedelse.
Påverkar den här praktiska delen hur läromedlen tas fram?
– Ja, vi samarbetar med berörda branschorganisationer, för att säkerställa att innehållet i läromedlen motsvarar den kunskap som branschen anser att våra elever måste ha.