Hem   Aktuellt     Kan AI stötta lärare i det kompensatoriska uppdraget?

16 December 2024

Kan AI stötta lärare i det kompensatoriska uppdraget?

Kan AI stötta lärare i det kompensatoriska uppdraget?

Vi har intervjuat språkläraren Jonatan Tensetti. Tillsammans med kollegan Joel Rangsjö har han skrivit en bok om hur vi kan använda AI-verktyg för att stötta det kompensatoriska lärandet i skolan.

Med AI som stöd: lyft lärandet med AI finns finns nu i lager hos Bokus, Adlibris och andra återförsäljare.

Läs mer om boken >

Vad går vi miste om genom att inte använda AI-verktyg i skolan?

Jag tror inte man går miste om någonting alls, överhuvudtaget. Därför att skolan är redan jättebra, vi har en fantastisk skola i Sverige, men vi har vissa utmaningar där AI kan underlätta för oss.

En sådan sak som vi verkligen trycker på är det som kallas för ”individualiserat lärande”. Det står i skollagen att vi ska undervisa på ett sätt som är individanpassat för varje elev, vilket är en sinnessjuk uppgift. Det skulle kräva att du undervisar på trettio olika sätt samtidigt, det är mer eller mindre omöjligt.

Istället så försöker lärare förhålla sig till det här genom att t.ex. ha tre olika sätt att undervisa på och sen ta in en elevassistent som kan sitta med fem elever. Så försöker man pussla ihop det och det blir aldrig riktigt bra.

Men nu finns kanske möjligheten göra det här på ett bättre sätt. Nu kan du sätta en chattbot i händerna på en elev, instruera eleven hur den ska prata med den här chattboten, och därefter instruera chattboten så att den vet hur den ska bemöta eleven.

På så sätt kan man alltså ha trettio stycken lärare helt plötsligt, som alla undervisar ens elever på individnivå. Utöver det har de också med sig dessa lärare hem, tillgängliga precis när som helst.

Så, du går inte miste om någonting men det är ett väldigt bra verktyg att ge till eleverna (skrattar).

Hur gör man som lärare för att använda dessa verktyg på bästa sätt?

Jag tror att om man läser vår bok så finns det många tips man kanske inte tidigare hade tänkt på. En av de inledande bilderna i boken är en modell från Leon Furze som kallas för AI Assessment Scale. Den utgår ifrån att du som lärare bestämmer hur mycket AI du ska tillåta dina elever att använda för ett visst moment. Men också: hur mycket ska du själv tillåtas använda? Detta är en jättebra diskussion, en jag tänker att man måste ha igång hela tiden. Det tror jag är superviktigt.

AI Assessment Scale var också en tydlig framgångsfaktor i mitt klassrum. Mina kollegor var emot AI och ville förbjuda det, sedan satt eleverna på deras lektioner och använde det ändå.

Jag hade en diskussion med mina elever där jag lät dem använda tekniken, på villkoret att de lärde sig någonting. De försökte säkert fuska de med, men i mycket mindre utsträckning. Vi kunde prata om hur vi ville ha det, istället för att de var livrädda för att berätta någonting alls för mig som lärare.

Därför tror jag att AI Assessment scale är jättebra att sätta upp i klassrum eller liknande sammanhang. Det uppmuntrar till ett nödvändigt samtal om tekniken, ett samtal alla som använder den behöver ha. Det kunde låta såhär:

resource-not-found

- ”Titta jag har använt ChatGPT för det här och det här”

- ”Grymt, vad lärde du dig av det?”

- ”Ingenting.”

- ”OK, kan du använda dig av det på ett annat sätt då?”

Vilka är de största etiska problemen med den här tekniken?

Det är väl det som vi i boken har kallat för ”oreflekterad avlastning”, nämligen att vi överger oss helt till tekniken och säger ”varsågod, skriv en text om rymden”. För att sedan ta den texten och ge direkt till våra elever.

Jag höll en föreläsning häromveckan där en lärare sa: ”det är ju jättesvårt! Man måste ju kunna jättemycket för att bedöma om texten ChatGPT skrivit är bra eller inte.” Då svarade jag att ”ja, det är jättebra att kunna sitt ämne när man är i ett klassrum."

resource-not-found

Lite kaxigt sådär, men det jag menar är att vi måste alltid kolla igenom det vi ger ut till eleverna. Vi måste säkerställa, håller den här kvaliteten? Att använda AI-verktyg sparar tid men vi kan inte låta AI göra allt arbete. Ett visst arbete måste vi göra själva.

Det är en vanlig uppfattning, att AI ska göra jobbet åt en. Vad tänker ni om det?

Det är väl egentligen en debatt vi skulle kunna ha ganska länge. Jag tror att den till stor del startades av Erik Winerö (Göteborgs universitet). Han pratar om att se ChatGPT mer som en hantverkare än ett verktyg, att den kan göra mycket åt oss.

Jag ser den dock fortfarande bara som ett medium för skapande, där det är mina idéer och mina tankar som måste vara styrande.

Vad är era tre tips för att lyckas med AI i skolan?

  • Det första är att våga testa! Har man aldrig använt en chattbot tidigare så är det bara att göra det. Nu är ChatGPT både gratis och utan inloggning. Tröskeln för att prova de här verktygen är extremt liten. Skriv vad du vill och se hur känslan är att få ett svar tillbaka! Jag tror många upptäcker magin där, liksom: ”Det här är ju verkligen som att skriva med en annan människa.”

  • Nästa steg är att utforska. Vilka möjligheter finns det? Vad kan jag ändra i min promptning så att jag får den output jag vill ha? Jättemånga ger upp direkt. Eller testar något i stil med ”Skriv det här. Ja, det var ganska bra men den var inte jättebra. Det var jättekonstigt. Det här stämde inte alls.” Ja, men ändra det som inte stämde då! Vad får du för resultat? Nu blir det helt plötsligt mycket bättre.

Experimentera lite med exakt vad det är du vill ha ut. Beskriv kontexten och därefter formatet så pass detaljerat som möjligt. Det är ju det "promptning" är, egentligen. Att vara så detaljerad som möjligt.

  • Det tredje steget är att sätta upp ramar. Hur ska vi använda AI på vår skola/i vårt arbetslag/i vårt klassrum? Det kan man göra på egen hand, eller med kollegor. Eller ännu bättre, gör det med eleverna!

Så det är mina tre tips: Våga testa, utforska och sätt upp ramar.

Jonatan Tensetti är lärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk och arbetar idag på SFI. Han har även erfarenhet som IKT-pedagog med fokus på digitala tillgänglighetsfunktioner i undervisningen.

Joel Rangsjö är verksamhetsutvecklare inom AI för Jönköpings kommun. Tidigare har han undervisat i svenska och spanska samt arbetat som IKT-pedagog.

Boken Med AI som stöd: lyft lärandet med AI finns nu i lager.