26 November 2024
Rektor Amra Zulic i Lessebo tilldelas Libers Skolledarstipendium
Med ett starkt engagemang och tydligt ledarskap är Amra Zulic, rektor på Hackebackeskolan i Lessebo, en förebild inom svensk skola. Genom sin unika förmåga att kombinera värme och långsiktig systematik har hon skapat en inkluderande skola där alla elever ges samma chans att lyckas. Som ett erkännande för hennes insatser tilldelas hon nu Libers Skolledarstipendium på 50 000 kronor ur Helge Åkerlunds Donationsfond.
Vi besökte Hackebackeskolan och fick en pratstund med Amra om hennes tankar kring skolan, utmaningarna och relationen till eleverna.
Berätta lite om din bakgrund och vad som drev dig till att bli lärare och rektor.
– Jag är ursprungligen lärare i engelska och svenska som andraspråk, men framför allt är jag en person som brinner för barns rätt till en trygg och god framtid. Min egen historia har format mycket av den synen. Jag växte upp med en ensamstående mamma som trots alla omständigheter gav oss allt och lite till. När kriget i Bosnien bröt ut kom också otryggheten och oron.
Vi kom till Sverige som flyktingar i november 1994 när jag var 12 år. För mig blev Hackebackeskolan i Lessebo ett första steg in i samhället här, och när jag nu återvänder som rektor känns det som att cirkeln är sluten. Jag har alltid velat jobba med mänskliga rättigheter och att arbeta i skolan innebär att jag, på sätt och vis, fortfarande arbetar med mänskliga rättigheter men på en mer lokal nivå."
Du leder en skola i ett område med stora utmaningar. Vilka är de största hindren och hur hanterar du dem?
– Den största utmaningen är att räcka till och prioritera rätt – skol-Sverige är i en situation där vi verkligen måste vara kostnadseffektiva samtidigt som behoven är stora. Jag är övertygad om att varken skola eller vård ska ha en prislapp, men verkligheten är vad den är.
Jag frågar mig alltid: ‘Hur gagnar detta eleven?’ Alla beslut måste grundas i det. I en mångkulturell och socio-ekonomiskt utsatt miljö krävs det dessutom att vi som ledare kan se helheten, förstå både vårdnadshavarens och elevens perspektiv och våga tänka utanför boxen."
Demokrati är ett viktigt tema i skolan. Hur arbetar ni med detta i praktiken?
– Demokrati genomsyrar allt vi gör – det börjar i klassrummet och berör varje del av vår verksamhet. Det handlar inte bara om att ha lektioner i samhällskunskap, utan om att visa eleverna att de har rättigheter och ansvar. För oss, som en mångkulturell skola, innebär det också att arbeta aktivt med jämställdhet, värdegrund och ömsesidig respekt.
Vi integrerar demokratiska värderingar i allt från hur vi hanterar kränkningsärenden till att se till att varje barn har rätt till särskilt stöd vid behov. Demokratin finns i hur vi lär ut, bemöter varandra, och i vår övertygelse att läs- och skrivkunnighet är en rättighet som öppnar dörrar för framtiden.
Berätta om ett initiativ som har bidragit till elevernas trygghet och engagemang.
– Vi har infört en rad åtgärder för att stärka elevernas trygghet och engagemang. Ett konkret exempel är att vi skapat en rastbod fylld av olika bollar och leksaker för att minska konflikter och skapa ett mer strukturerat och positivt rastklimat.
Denna lilla förändring har haft stor betydelse för att eleverna nu har något att sysselsätta sig med, vilket i sin tur minskat bråken och ökat deras trivsel. Dessutom satsar vi på en stark elevhälsa med tillgång till kuratorer, specialpedagoger och andra resurser som arbetar nära barnen för att säkerställa deras välmående.
Det handlar om en helhetssyn där alla vuxna på skolan – från lärare till administrativ personal – samverkar för att skapa en trygg och stöttande miljö. När vuxna samverkar och alla känner sig ansvariga för elevernas trygghet, bygger vi en skola där alla kan känna sig välkomna och engagerade.
Hur arbetar du för att stärka relationen mellan hem och skola?
– Jag lägger stor vikt vid att vara närvarande och tillgänglig för vårdnadshavarna. I närtid kommer jag att implementera ‘Fika med rektorn’, där vårdnadshavare ska kunna komma och prata om stort och smått i en avslappnad miljö.
Jag försöker också möta vårdnadshavare där de är – allt från medborgardialoger till att bara ta ett samtal när någon behöver det. För mig handlar det om att bygga en tillit där vårdnadshavarna känner att de kan vända sig till mig oavsett fråga.
Hur ser du på betydelsen av läromedel för att elever ska lyckas i skolan?
– Läromedel är verkligen en grundpelare i lärandet. Jag tycker att det är något speciellt med att ge varje elev en egen bok att arbeta i – det ger stolthet och stärker känslan av att de har något eget att växa med. För mig är kopplingen mellan hand och hjärna oerhört viktig, där själva akten av att skriva och interagera med materialet förstärker förståelsen.
Samtidigt måste vi vara lyhörda för varje elevs individuella behov, och då krävs det flexibilitet i vilka läromedel vi använder. Även om vi måste vara kostnadsmedvetna så är min ambition att alltid investera i material som stöttar elevernas lärande på bästa möjliga sätt.
Vilka är dina mål för Hackebackeskolan de kommande åren?
– Jag vill att varje barn som lämnar Hackebackeskolan ska kunna läsa, skriva, och räkna – och känna sig stolta över sin skola. Det handlar om att ge varje elev en utbildning av hög kvalitet och att skapa en trygg och trivsam miljö. Just nu går vi igenom enkätresultat för trygghet och trivsel, och vi analyserar noggrant för att se vad vi kan förbättra. Målet är att varje barn ska trivas och ha en stark framtidstro.
"Det ska dock sägas att detta inte är något som jag gör ensam. Jag har turen att arbeta med ett fantastiskt team som har tagit sig an mina idéer och visioner, även när det ibland innebär att vi går utanför de traditionella ramarna. Vår personal visar dagligen en otrolig vilja att anpassa sig och jobba för elevernas bästa, oavsett utmaningarna. Alla, från lärare till administrativ personal och elevhälsa, bidrar till en miljö där varje barn kan trivas och utvecklas.
Vi har klarat oss genom både trånga lokaler och omställningar, och ändå har vår gemensamma insats skapat en plats där elever och personal mår bra. Jag är så tacksam för deras kompetens, deras tålamod och deras vilja att kämpa för våra mål.