Hem   Aktuellt     "Magma hjälper mig att stödja eleverna på ett mer personligt plan"

5 April 2024

"Magma hjälper mig att stödja eleverna på ett mer personligt plan"

"Magma hjälper mig att stödja eleverna på ett mer personligt plan"

Liber i samarbete med Magma – intervju med läraren Jennifer Moudi Granberg



Jennifer Moudi Granberg arbetar som lärare på Vallatorpsskolan i Täby. Hon undervisar åk 5 i matematik, engelska, NO och teknik. Hon brinner för att vara en god förebild för nästa generation och tror starkt på att vuxna spelar en viktig roll i att forma barns framtid.

Jennifer är en av tusentals lärare som kombinerar Libers läromedel med matteappen Magma i undervisningen, så vi passade på att ställa några frågor om Magma, Alfa Beta Gamma och om yrkeslivet som lärare.

Hej Jennifer! Hur använder du Magma i din undervisning? 

– Jag använder Magma i min undervisning för att skapa en mer dynamisk och individanpassad undervisning. Genom att kombinera Magma med Libers läromedel kan jag ge eleverna uppgifter som är anpassade efter deras behov. Magma är lätt att använda och hjälper mig att visualisera elevernas utveckling, vilket gör att jag snabbt ser vilka som behöver extra stöd och vilka som är redo för mer utmaning. 
 
Hur kommer det sig att du började med Magma? Fastnade du för något specifikt? 
 
– Jag började använda Magma för att jag letade efter ett verktyg som kunde integrera digital teknik i matematikundervisningen på ett effektivt sätt. Det som fångade mitt intresse var hur enkelt det är att individanpassa undervisningen och hur verktyget möjliggör en kontinuerlig uppföljning av elevernas prestationer. 
 
Vilka fördelar ser du med att kombinera Libers läromedel med Magma? Har det hjälpt eleverna att förstå matematik bättre? 
 
– Att kombinera Magma med ABG (Alfa, Beta, Gamma) har verkligen hjälpt mina elever att förstå matematiken bättre! Genom att kunna arbeta med interaktiva och visualiserade uppgifter får de en djupare förståelse. Jag ser att de lär sig på ett mer engagerat sätt och att de har lättare att ta till sig kunskaper kring olika typer av problem. 
 
Vilka funktioner i Magma använder du mest i din undervisning? 
 
– De funktioner jag använder mest i Magma är uppföljningen av elevresultat och de individanpassade uppgifterna. Funktionerna hjälper mig att arbeta smartare genom att automatisera delar av bedömningsprocessen, och det frigör tid för mer kvalitativt undervisningsarbete. Jag kan lägga mer fokus på att stödja eleverna och skapa meningsfulla lärandeupplevelser och det är riktigt effektivt. 

– En av de största fördelarna med Magma är möjligheten att följa elevernas progression i realtid. Det gör att jag kan individanpassa undervisningen på ett sätt som jag faktiskt inte har kunnat tidigare. Detta har varit ovärderligt för att kunna ge alla elever den uppmärksamhet och det stöd de behöver. 
 
Kan du ge exempel på hur du använt Magma för att utmana eleverna och ge stöd vid rätt tidpunkt?  
 
– Jag använder Magma för att utmana eleverna på deras nivå genom att ge dem mer avancerade uppgifter när de är redo för det. Till exempel använder jag Magma för att ge extra problem som kräver högre tänkande för de elever som klarar av det, vilket håller dem engagerade och motiverade. Sedan har jag även använt Magma till olika former av Escape rooms och Escape Jar. Rekommenderas! 
 
 Vad skulle du säga till andra lärare som funderar på att använda Magma i sin undervisning, och vilka tips skulle du ge för att komma igång?  
 
– Ge det en chans! Det här är inte bara ett sätt att digitalisera undervisningen, utan också ett kraftfullt redskap för att anpassa och effektivisera lärandet. Mitt tips för att komma i gång är att börja smått, utforska de olika funktionerna i Magma och successivt integrera dem i din undervisning. Jag lovar att du snart kommer märka hur det gör en positiv skillnad för både dig och dina elever. 
 
Ser du någon skillnad i hur Magma har hjälpt dig att spara tid och energi i din matematikundervisning, och vad har du kunnat lägga mer fokus på i stället?  
 
– Eftersom mycket av uppföljningen och bedömningen sker automatiskt, kan jag fokusera mer på att planera kreativa lektioner och stötta eleverna. Jag har kunnat lägga mer tid på att utveckla mina egna undervisningsstrategier och att arbeta med eleverna i mindre grupper för att ge mer personlig feedback.  

Tusen tack för att vi fick ställa några frågor till dig, Jennifer!