Hem   Aktuellt     ”Alla elever ska kunna känna igen sig och hitta förebilder i Liber Engelska”

23 March 2023

”Alla elever ska kunna känna igen sig och hitta förebilder i Liber Engelska”

”Alla elever ska kunna känna igen sig och hitta förebilder i Liber Engelska”

Ett riktigt bra läromedel ska innehålla representation, mångfald, spännande teman och verkliga berättelser med riktiga människor. Det menar Anna Windirsch, författaren till vårt nya läromedel Liber Engelska för årskurs 4-6. Anna bor med sin familj i Årsta i Stockholm och arbetar som mellanstadielärare i SO, svenska och engelska.

Vi fick den stora äran att prata lite med Anna om Liber Engelska ­– häng med!

Vill du berätta lite om upplägget i Liber Engelska?

Liber Engelska är tänkt att underlätta engelskundervisningen för alla elever. Både de som kämpar med engelskan och de som behöver mer utmaning. Tanken är också att läromedlet ska underlätta för läraren att hjälpa alla elever utveckla sin engelska, oavsett förkunskaper. Jag ville skapa ett inspirerande läromedel som fokuserar på inkludering, men som också är fyllt av spänning och lekfullhet.

resource-not-found

Hur ser innehållet ut?

I åk 4 får eleverna möta grundläggande ord för att bygga upp det ordförråd som behövs för att klara mer avancerade texter i åk 5 och åk 6. Det finns också uppgifter som tränar eleverna i att jämföra företeelser i engelsktalande länder på ett roligt och enkelt sätt.

I lärarhandledningen finns en mängd uppgifter om man som lärare vill utmana eleverna ytterligare. Vår förhoppning är att innehållet i texterna ska väcka elevernas nyfikenhet.

Att väcka nyfikenhet är något som de allra flesta läromedelsförfattare strävar efter. Hur tror du att man lyckas med det?

I Liber Engelska har vi arbetat med olika texttyper, som alla på sitt eget vis berättar om spännande ämnen för eleverna. I textböckerna finns till exempel skönlitterära utdrag. De bidrar till att eleverna får möta målande texter och själva vilja, och våga, börja läsa på engelska. Vi har också arbetat medvetet med representation, både vad gäller bilder, namn och innehåll. Vi vill att alla elever ska kunna känna igen sig, bli nyfikna och hitta förebilder i läromedlet.

Vad var viktigt för dig när du skapade Liber Engelska? Finns det något som du har saknat i befintliga läromedel?

Jag har saknat den representation som nu finns i Liber Engelska. Eleverna får möta människor från olika länder, med olika bakgrund och som bryter de traditionella könsrollerna som finns i samhället. Det har varit viktigt för mig att lyfta fram. I de läromedel som jag träffat på hittills ligger ofta de muntliga uppgifterna och hörförståelsen blandade med de vanliga uppgifterna, men i Liber Engelska har vi tänkt till och lagt dessa uppgifter på slutet. På så sätt är det lättare att ta hänsyn till elevernas individuella arbetstakt, och så kan läraren själv välja när uppgifterna ska göras.

resource-not-found

"Elever älskar att läsa om faktiska händelser, verkliga människor och att få ta del av texter om inspirerande förbilder"

Det låter ju fantastiskt. Förutom att eleverna får möta verklighetsbaserade texter – finns det något mer som är lite extra unikt med Liber Engelska?

Texterna utgår från ett tema, exempelvis mat, kläder, rymden, magi, kärlek och att kämpa för en bättre värld. Detta kan man sedan som lärare ha som utgångspunkt, om man vill arbeta vidare med ett större arbete kring temat.

Alla teman är dessutom angelägna och elevnära vilket gör texterna extra spännande för eleverna.

Tack för en fin pratstund Anna! En sista fråga – vilket är ditt bästa tips på hur man kan öka elevernas intresse för språk?

Mitt absolut bästa tips är högläsning. Genom högläsning utvecklas elevernas ordförråd, grammatik, hörförståelse och uttal. Inget utvecklar mina elevers engelska lika mycket som när jag läser högt. Jag kombinerar alltid högläsning med skrivande, exempelvis genom att eleverna sammanfattar och reflekterar kring det vi har läst. Läs högt så ofta ni kan!