Åk F-3
Liber Läs!
Ett inkluderande läromedel i svenska med en tydlig struktur och enkelhet som bidrar till förbättrad läs- och skrivinlärning.
Inspirera till gemensam läsning
F-3 | En läsande skola
I samarbete med Bonnier Carlsen lanserar vi vår helt nya satsning: En läsande skola. Läsupplevelsepaket med utvalda skönlitterära titlar som passar särskilt bra för gemensamma boksamtal – tillsammans med helt nya lärarguider. Det här vill du inte missa.
Läs merLästräna A-B Digital är här!
Den helt nya digitala lärarlicensen i Lästräna erbjuder färdiga genomgångar och övningar till varje kapitel, med syfte att förbereda eleverna inför arbetet i elevböckerna. Dessutom finns visningssidor av alla fyra elevböcker, så att ni kan arbeta tillsammans på storbildsskärmen för mer stöttning.
Ett helhetsgrepp på läsinlärningen
Liber Läs ger dig som lärare det allra bästa stödet i din läs- och skrivundervisning och har som syfte att stärka elevernas läsförståelse. Serien bygger på teorin The Simple View of Reading som handlar om att vi behöver behärska både den tekniska avkodningen och innehållet i språket för att förstå det vi läser. För att göra det enklare för eleverna och för dig som undervisar tränar varje del i serien olika förmågor inom läs- och skrivutvecklingen. Serien är också helt enligt Lgr22.
Lärarhandledningar med fokus på ordförrådet
Ordkunskap är en serie lärarhandledningar som fokuserar på att stärka det viktiga ordförrådet, med lektionsupplägg och elevmaterial/kopieringsunderlag för enskilda elevövningar. Att kunna många ord, men även att förstå dem på djupet och veta hur och när de ska användas är avgörande för våra elevers lärande och framgång i skolan enligt forskning. Materialet ger dig verktyg för att stötta dina elever i att utveckla ett skolordförråd som stärker inlärningen i alla skolämnen och därmed ökar läsförståelsen.
Spana in Språk-, läs- & skrivbyrån
Lejla Mandzic och Ingrid Thulin Olander, författare till Liber Läs Ordkunskap, har en egen hemsida där de samlar aktuell information om deras arbete inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Klicka dig vidare till hemsidan här.
Tränar kopplingen mellan språkljud och bokstäver
I Lästräna får du en lärarhandledning med lektionsupplägg och elevböcker som tränar kopplingen mellan språkljud och bokstäver parallellt med fonologisk medvetenhet och sammanljudning. Forskning visar att dessa färdigheter är avgörande för att knäcka läskoden och bli starka läsare. Dina elever får även träna formande av bokstäver samt att skriva.
Utvecklar läsflyt – perfekt som läsläxa!
I Första Läseboken får eleverna utveckla läsflyt genom upprepad läsning. Här erbjuds 72 korta och spännande texter anpassade för årskurs 1. Texterna finns i flera nivåer så att du som lärare enkelt kan ändra nivå i takt med elevens progression. Första Läseboken kan med fördel användas även som hemuppgift.
Stöd, lektionsupplägg och elevbok som tränar lässtrategier
Läsförståelse ger dig som lärare en lärarhandledning med lektionsupplägg och förslag till arbetet med att ge eleverna en fördjupad förståelse för innehållet i olika texttyper. Eleverna har varsin elevbok där de tränar olika lässtrategier för att förstå det de läser. Med hjälp av checklistor och andra stödstrukturer får eleverna sammanfatta, återberätta och skriva egna texter utifrån egna erfarenheter.
Förfinar och utvecklar skriftspråket
I Språklära får eleverna träna på språkets struktur. När eleverna har erövrat skriftspråket behöver det förfinas och utvecklas. På ett lekfullt sätt får eleverna utveckla sin förståelse hur det svenska språket är uppbyggt. Det är viktigt för elevernas förmåga och självförtroende att uttrycka sig, både muntligt och skriftligt.
Ingrid Thulin Olander är leg. logoped och projektledare inom språkutveckling. Hon arbetar som språk-, läs- och skrivutvecklare i Lunds kommun med övergripande strukturer för att främja en språkligt tillgänglig lärmiljö.
Lejla Mandzic är leg. logoped och språk-, läs- och skrivutvecklare. Hon arbetar som skollogoped inom Malmö stad och möter dagligen elever med stora språkliga utmaningar. Ingrid och Lejla är författare till Ordkunskap A–D.
Anette S Panboon och Victoria W Gustafsson är aktiva lärare med många år i yrket.
Anette arbetar som lärare och Victoria är speciallärare inom språk-, skriv- och läsutveckling. De har varit aktiva i ett antal skolutvecklingsprojekt och tillsammans skriver de läromedel i svenska och matematik för åk F-6.
Prova Liber Läs!
Tryckta böcker provar du genom att bläddra i boken direkt på skärmen.
Provperioden är 4 veckor för både tryckta och digitala produkter.
Funderar ni på att byta läromedel till er skola?
Hör av er till oss så får ni möjlighet att utvärdera våra läromedel och ta del av det bästa erbjudandet.
Kontakta kundansvarigMissa inga nyheter
Prenumerera på Libers nyhetsbrev för att se och prova den nya utgivningen, få inspiration, erbjudanden och inbjudningar till event.
Prenumerera