Läromedel   Åk F-3     En läsande skola F-3

Åk F-3

En läsande skola

Läsupplevelser som lyfter de gemensamma boksamtalen i klassrummet! Varje paket innehåller 15 spännande böcker i stigande svårighetsgrad.

icon Skönlitteratur med djup och bredd som engagerar.
icon Gemensam läsning inom teman, med titlar på tre nivåer.
icon Lektionsupplägg och kopieringsunderlag för både boksamtal och enskilt arbete till varje titel.
resource-not-found

3 snabba fördelar

Gemensamma läsupplevelser

1
Möjligheter med skönlitteratur
  • Erbjuder fler berättarröster och perspektiv.

  • Möjlighet att identifiera sig med flera olika karaktärer.

  • Utvecklar språk och livskunskap inom olika genrer.

2
Många böcker – fler perspektiv
  • Eleverna upptäcker författare och serier som de verkligen gillar.

  • Mer tillfredställande att läsa fler böcker per läsår, än en läsebok.

  • Alla elever identifierar sig som läsare.

3
Gemenskap i läsningen

  • Specifikt utvalda titlar som ger goda möjligheter till samtal.

  • Boksamtal som väcker tankar och vidgar erfarenheter.

  • Läsförståelse och läsutveckling - gemensamt och enskilt.

resource-not-found

Liber i samarbete med Bonnier Carlsen

Vi värnar om den läsande skolan! Läsupplevelsepaketen ger en kombination av läsförståelse, läskondition, läsflyt och samtal om innehållet i en text. Vilka känslor och tankar den väcker, och vilka erfarenheter den ger i mötet med vad man redan vet.

resource-not-found

Alla har rätt till en läsupplevelse

Skönlitteratur ska fungera som en spegel – både utåt och inåt. Det ska finnas möjlighet till igenkänning, och därför baseras böckerna som ingår i läsupplevelsepaketen på teman som vi vet att lågstadieelever kan knyta an till. Det har också varit viktigt för oss att välja böcker som inkluderar representation och diversitet.

resource-not-found

Riktiga böcker skapar riktigt engagemang

Vi vet hur viktigt det är att väcka fantasin hos eleverna och att hitta böcker som knappt går att lägga ifrån sig. Läsupplevelsepaketen tar med eleverna på en resa genom spännande berättelser, där de får följa både kända och okända karaktärer som känns verkliga och som de kan relatera till. En läsande skola ger alla elever möjlighet att uppleva berättelser på ett helt nytt sätt – och en unik möjlighet att kliva in i nya fiktiva världar.

resource-not-found

Läsning i tre nivåer

NIVÅ 3: Passar elever som har kommit igång och har ett visst läsflyt.
NIVÅ 4: Passar elever som har en viss automatik men behöver träna läsflyt och prosodi.
NIVÅ 5: Passar elever som har en automatiserad läsning men behöver träna mer på prosodi.

resource-not-found

15 böcker och en Lärarguide

Lärarguiden till Djur och dilemman innehåller avsnitt om läsförståelseundervisning och tips på hur du som lärare lägger grunden för att utveckla eleverna till aktiva läsare. Dessutom får du en mängd arbetsblad där en del passar till vilken skönlitterär bok som helst, men även en specifik del med kopieringsunderlag till alla titlar och varje kapitel.

resource-not-found

Vad innehåller Lärarguiden?

  • Aktuell forskning om läsförståelseundervisning

  • Praktiska tips för att utveckla dina elever till aktiva läsare

  • Modeller/inriktningar för litteratursamtal

  • Kopieringsunderlag – arbetsblad som passar till vilken skönlitterär bok som helst

  • Kopieringsunderlag – arbetsblad till alla titlar i paketet

resource-not-found

Om författarna

Jonna Bruce, som är huvudförfattare till lärarguiderna, är en hyllad skolbibliotekarie med ett särskilt engagemang för en läsande skola. Jonna arbetar på Hammarkullsskolan i Göteborg och är bland annat författare till boken Skolbibliotek nu! – Skolbibliotek som pedagogisk funktion.

resource-not-found

Tarja Alatalo har skrivit utvalda kapitel i lärarguiderna och är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Hon har ett särskilt engagemang för forskning som handlar om språk-, läs- och skrivundervisning. Tarja är författare till bland annat Läsundervisningens grunder, tredje upplagan.