Hem   Aktuellt     Vad innebär det att vara professionell på jobbet?

20 August 2024

Vad innebär det att vara professionell på jobbet?

Kanske är det svårare än någonsin att vara professionell med den förändringstakt vårt samhälle har och paradigmskiftet som AI (artificiell intelligens) innebär. Det ställs också högre krav på medarbetar- och chefsrollen. Men vad innebär det att vara professionell på jobbet? Räcker det att vara till exempel en duktig snickare, en god pedagog eller en skicklig sjuksköterska? Nej, det krävs även andra förmågor som är gemensamma för olika roller. Det handlar till exempel om samarbetsförmåga, kunna känsloreglera sig, visa gott omdöme och vilja utvecklas och pröva nytt.

Boken innehåller en mängd övningar som hjälper dig att utveckla dessa förmågor. Dessa görs lämpligast tillsammans i arbetsgruppen för att skapa en gemensam bild av vad som är viktigt för er för att vara professionella. Har du inte förmånen att ha kollegor som också läser boken får du nöja dig med att utveckla din egen professionalitet och det kommer du ha nytta av i ditt yrkesliv.

Professionell är inget man är en gång för alla utan något man erövrar dagligen med sitt sätt att agera och kommunicera. Ingen är alltid professionell för vi är människor, men vi har mycket att vinna på att sträva mot en hög grad av professionalism.

Läs mer om författaren.

resource-not-found

Anna Tufvesson har jobbat som organisationskonsult i över 20 år. Hon har skrivit böcker om ledarskap, medarbetarskap och självledarskap, som Aktivt medarbetarskap – ta ansvar och utvecklas på jobbet (2017) och Aktivt självledarskap – en arbetsbok för att skapa goda relationer på jobbet och hemma (2021). Hon driver bolaget Tufvesson management och brinner för att bidra till god arbetsmiljö.