Åk 7-9
Idrott och hälsa
Reviderad i enlighet med de nya kursplanerna. Den röda tråden är hållbarhet, holistisk hälsa och rörelsekultur.
Funderar ni på att byta läromedel till er skola?
Hör av er till oss så får ni möjlighet att utvärdera våra läromedel och ta del av det bästa erbjudandet.
Kontakta kundansvarig3 snabba fördelar
Helhetskunskap i idrott och hälsa
Brett innehåll
-
Teori och praktik kopplas samman
-
Att planera och värdera den egna fysiska aktiviteten
-
Tips på planering och utvärdering av fysiska aktiviteter
Mer övningar
-
En mängd uppgifter och diskussionsunderlag
-
Källa för fakta och för reflektion
-
Träna på och befästa begrepp digitalt
Mer lärarstöd
-
Förslag på arbete med kursplanens centrala innehåll
-
Kunskapskrav i varje kapitel
-
Stor bedömningsstöd
I serien
Digital elevlicens
Heldigitalt läromedel med allt innehåll eleven behöver.
Digital lärarlicens
Allt lärarmaterial du behöver för undervisningen.
Kopplar samman teori och praktik
Ett läromedel i ämnet idrott och hälsa där eleverna får bekanta sig med alla de aspekter som ämnet innehåller idag. Tyngdpunkten ligger dels på att koppla samman teori och praktik, dels på förmågan att planera och värdera den egna fysiska aktiviteten. För att stötta eleverna i detta arbete innehåller boken tips på hur de kan planera och utvärdera dessa fysiska aktiviteter.
Läroplanens fyra förmågor
Boken delas in i kapitel utifrån ämnets centrala innehåll, och varje kapitel är kopplat till en av de fyra förmågor som finns i läroplanen. I anslutning till varje kapitel finns lämpliga övningar i form av uppgifter och diskussionsunderlag. Här ges utrymme för eleven att reflektera utifrån läroboken och det praktiska innehållet i lektionerna. Dessutom finns det specifika uppgifter i kapitlet där eleverna arbetar med någon av läroplanens fyra förmågor. I det avslutande kapitlet finns det tips på hur eleven själv kan planera sin träning utifrån de förmågor hen har skaffat sig genom bokens gång.
Lärarhandledning – tips och bedömningsstöd
Lärarhandledningen ger konkreta förslag på hur du kan arbeta med kursplanens centrala innehåll och dess kunskapsmål i kursen. I varje kapitel finns delar av kunskapskrav med bäring på det aktuella kapitlet. Kunskapskraven finns även i tabellform, ett bedömningsstöd tänkt som ett verktyg i dialog med eleven. Bedömningsstödet kan också användas som underlag för elevernas självskattning. Den kan sedan jämföras med lärarens bedömning, och på så sätt fungera som underlag för ett formativt samtal. I samtliga kapitel återkommer kunskapskrav kopplade till rörelse. Handledningen inleds därför med en generell bedömningsmatris kopplad till just rörelse. Den kan användas oberoende av fysisk aktivitet.
Om författarna
Mikael Gardestrand Bengtsson är utbildad gymnasielärare i idrott och hälsa samt geografi, med över tio års erfarenhet av läraryrket. Idag arbetar han strategiskt med utveckling av idrott- och fritidsverksamheten i Falkenbergs kommun.
Stina Gardestrand arbetar som gymnasielärare i svenska och engelska, samt som frilansande redaktör och föreläsare.
Missa inga nyheter
Prenumerera på Libers nyhetsbrev för att se och prova den nya utgivningen, få inspiration, erbjudanden och inbjudningar till event.
Prenumerera