Läsprojekt med Sara Bruun
Sara Bruun är en omtyckt språklärare, bloggare och föreläsare som förekommer flitigt i skoldebatten. I samarbete med Sara har vi tagit fram ett utbildningspaket om hur du som lärare kan arbeta med intensivläsning och avkodningsträning i helklass.
Om Läsprojektet
”Intensivläsning i helklass med Sara Bruun” är ett projekt som innehåller lärarhandledning, utbildningsfilmer och läslistor. Syftet med projektet är att vi vill ta fasta på den beprövade erfarenheten som nu håller på att gå förlorad. Läsprojektet handlar om en avgränsad del i lästräningen, att öva upp avkodningsförmågan i helklass under en begränsad tid.
Man kan se en god läsförmåga som två ben att stå på. Avkodningen är det ena. Att läsa skönlitterär texter, andra texttyper och arbeta med läsförståelse är det andra. De båda delarna är precis lika viktiga för att ge eleverna en god läsförmåga. Detta projekt genomförs i helklass genom intensivläsning varje dag i 5 veckor, för att öka läshastigheten. Det unika med Saras upplägg är att hon vänder sig till helklass och mentorn, inte specialläraren eller svenskläraren.
Gullhögskolan i Vårgårda
"Vi ser en en stor förbättring i elevernas läshastighet"
Är du nyfiken på hur det har gått för de som har beställt Sara Bruuns utbildningspaket? Hur fungerar det i praktiken när man intensivläser i helklass? Ta del av vad lärarna och eleverna på Gullhögsolan i Vårgårda har att säga om materialet.
Beställ Intensivläsning i helklassFrågor och svar om Intensivläsning i helklass
Hur får jag tillgång till materialet efter köp?
Vilken forskning grundar sig Intensivläsning i helklass på?
Ska elever med dyslexi verkligen träna med läslistor?
När eleverna själva ska läsa sina läslistor, så antar vi att det är 1 minut de ska läsa innan man markerar hur långt de hunnit. Är det rätt uppfattat?
Ska alla oavsett läshastighet börja med läslista 1, eller får man som lärare själv bedöma vilken lista eleverna ska börja med?
Eleverna har läst klart alla läslistor i materialet - vad gör vi nu?
Varför läser man läslistor i spalter uppifrån och ned, och minuttestet från vänster till höger?
Vi vill arbeta med detta material, men mina kollegor är skeptiska - vad ska vi göra?
Vad ska vi göra mellan läsperioderna?
Intensivläsning och avkodning
Det här utbildningspaketet ger dig som är lärare strategier för hur du kan arbeta med intensivläsning och avkodningsträning i helklass. Med hjälp av materialet blir du mindre beroende av speciallärarens hjälp och kan stå på egna ben när du hjälper dina elever att utveckla sin läsförmåga. Materialet passar lika bra oavsett vilken årskurs eller vilket ämne du undervisar i. Det är upp till er hur ni vill organisera det – vi ger er bara förutsättningarna!
Lärarhandledningen och läslistorna inkl. minuttestet är nedladdningsbara filer som du skriver ut.
Maj J Örtendal – författare till läslistorna
Maj är talpedagog och fil.mag i specialpedagogik med inriktning läs- och skrivsvårigheter. I över 30 år har hon särskilt engagerat sig i undervisning av barn med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inom grundskolan. De senaste 12 åren har hon utfört tal-, läs- och skrivutredningar och författat flera läromedel inom läs- och skrivinlärning, bland andra serien Läsinlärning i 7 steg utgiven av Liber.
Läslistorna börjar med nonsensord. Med nonsensord tränar eleven främst på att utveckla sin avkodningsförmåga. Nonsensorden övergår senare till innehållsord (riktiga ord) där eleverna får fortsätta att träna på avkodning. Innehållsorden är viktiga för att öva upp den ortografiska läsningen som är avgörande för att kunna läsa med flyt och bli en god läsare.
Intervju
"Barn och ungdomar har rätt att lära sig"
Sara Bruuns arbete med intensivläsning och avkodningsträning i helklass har redan nått stor framgång runt om i landet. Vi fick en pratstund med Sara där hon berättade mer om sig själv och hur processen kring läsprojektet har sett ut.
De gamla rävarnas kunskap
Rävarna som skymtar förbi här och där symboliserar “de gamla rävarnas kunskap”. Genom hela lärarhandledningen får du möta rävar – glada rävar, fundersamma rävar, frustrerade rävar och rävar som lästränar. Rävarna är illustrerade av författaren och läraren Karin Nygårds.
Läsprojektet med Sara Bruun består av gedigen och beprövad kunskap – kunskap som måste leva kvar och föras vidare!
Sommar i P1
2021 sommarpratade Sara Bruun i P1. Hennes program handlar om den känslomässiga bergochdalbanan det är att vara lärare, och utmaningen i att motivera elever som har gett upp i en skola som inte alltid är för alla.
Foto: Lina Arvidsson
Bruuns klassrum
I bloggen Bruuns klassrum kan man följa Sara och eleverna hon jobbar med. I bloggen ges en inblick i Saras språkarbete och hon delar generöst med sig av instruktioner, tips och aktiviteter som både elever och lärare kan ta del av.
Om Sara
Sara Bruun är språklärare och samordnare för Samverkan för bästa skola i Hässleholms kommun. Hon driver en egen språkblogg och bloggar för skolvärlden.se där hon främst skriver debattartiklar. Sara är även författare och har skrivit ett flertal böcker. Hon är en uppskattad föreläsare som de senaste åren har haft uppdrag på många platser runt om i världen. Hon har tilldelats fina utmärkelser för sitt arbete som språklärare.