Marknadsföring och sälj

Här får du veta mer om Libers marknadsföringsarbete, till exempel vad som kan ingå i en marknadsplan. Vi arbetar på olika sätt beroende på produkt och målgrupp. Vi skiljer på lanseringsfas och kontinuerligt marknadsföringsarbete under produktens livslängd.

Marknadsföringsaktiviteter

Nyhetsbrev

Vi har ett gediget kontaktregister indelat efter målgrupp och intressen. Vi skickar löpande ut nyhetsbrev där vi berättar om vår utgivning och lyfter nyutgivning. Det är ett effektivt och beprövat sätt att nå en definierad målgrupp och skapa försäljning.

Sociala medier

Liber är aktiv på FacebookLinkedInInstagram och TikTok, där vi på olika sätt lyfter fram produkter. Beroende på målgruppen anpassar vi budskap, innehåll och kanalval. Följ oss gärna!

Om du själv är aktiv på sociala medier får du gärna dela våra inlägg vidare i dina kanaler. På så sätt når vi fler presumtiva kunder. Vi blir också glada om du taggar Liber i dina inlägg. Då kan vi gilla och kommentera dessa och skapa större spridning. Om du inte är aktiv ännu hjälper vi dig gärna med tips och råd om hur du kan marknadsföra din bok eller digitala produkt.

Event

Liber deltar i en mängd event varje år, exempelvis mässor och konferenser, både större och mindre, såväl fysiska som digitala. Vi anordnar även egna event där vi själva sätter ramar för innehåll och bjuder in de specifika målgrupper vi vill attrahera.

Till varje enskilt event görs ett urval för att presentera de produkter som bäst passar målgruppen. Böcker visar vi upp med fysiska exemplar och digitala produkter genom demos på läsplattor och andra skärmar.

Är du nyfiken på vilka event som är på gång? Kika gärna på vår eventsida.

Smakprov och utvärderingsexemplar

Ett viktigt verktyg i vårt marknadsarbete är att ge kunden möjlighet att utvärdera det faktiska innehållet i produkten. Det gör vi på olika sätt.

För tryckta produkter publicerar vi ett digitalt smakprov av boken, det vill säga ett utdrag som ger kunden möjlighet att bilda sig en uppfattning om innehållet. Smakprovet publiceras på liber.se och hos de återförsäljare som erbjuder den tjänsten, exempelvis Bokus, Adlibris och Läromedia.

Digitala produkter kan kunden prova genom ett utvärderingsabonnemang under en begränsad tid genom att ta kontakt med oss. På samma sätt kan kunder få utvärdera tryckta produkter antingen genom en digital fil eller genom att vi skickar ett exemplar av den tryckta boken. Syftet är att utbildningsanordnare ska få en möjlighet att utvärdera produkten innan man bestämmer sig för att använda den i sin undervisning.

Mediabearbetning

När vi bedömer det relevant utifrån försäljningssynpunkt skickar vi ut pressrelease och recensionsexemplar till fackpress och annan media.

Återförsäljare

Liber samarbetar med alla stora återförsäljare som AdlibrisBokus och Amazon, och med läromedelsdistributörerna LäroMedia och GR Utbildning. Tillsammans med dem tar vi också fram kampanjerbjudanden, nyhetsbrev och temabrev som går ut i deras egna kanaler. Det är ett långsiktigt marknadsföringsarbete som pågår under produktens hela livscykel.

Säljarbete

Genom personliga möten har vårt säljteam möjlighet att skräddarsy våra produkter och tjänster efter kundernas behov och planering. Säljteamet bearbetar hela Sverige och har lång erfarenhet av våra produkter och ett väletablerat kontaktnät. De stöttas också av vårt Customer Success-team och vår kundservice som säkerställer att våra kunder kommer igång, använder produkterna på bästa sätt och blir nöjda med sina köp.

Vi hoppas att detta ger en inblick i hur vi jobbar med lansering, kontinuerlig marknadsföring och försäljning. Hör gärna av dig till din kontaktperson om du har frågor.

Är du eller vill du bli författare hos oss?

Om du har några frågor om hur det är att vara författare hos Liber eller vill veta mer om utgivningsprocessen får du gärna kontakta oss.

Kontakta utgivningsansvarig