Digitala läromedel     Hubro Educations

Hubro Educations affärssimulering – det perfekta komplementet

Med hjälp av Hubro Educations laborativa lärverktyg får eleverna möjlighet att skapa ett virtuellt företag där de utmanas i olika affärsmässiga situationer. Simuleringarna är ett perfekt komplement till läromedel, ett sätt att omsätta teori i praktik.

resource-not-found

Hubro Educations

Träna affärsmässighet på riktigt!

Det bästa sättet att lära sig att driva ett företag är att träna på riktigt. Här får eleverna möjlighet att skapa ett virtuellt företag där de i grupp eller individuellt utmanas i olika affärsmässiga situationer med förankring i verkligheten.

resource-not-found

Hubros olika simuleringar

Hubro (numera EmploSkills) erbjuder två simuleringar, som delvis tränar olika aspekter av ämnet företagsekonomi.

Hubro Business:
Låt eleverna fatta riktiga affärsbeslut för sina tillverkningsföretag i Hubro Business. Genom att utveckla finansiell kompetens och analytiska färdigheter tacklar eleverna affärsutmaningar i en digital miljö anpassad till din kurs.
● Simuleringen tar mellan 3-10 timmar att genomföra
● Det är enkelt att starta upp och komma igång!
● Obegränsat antal deltagare i en simulering
● 1-4 deltagare per lag
● Elevernas tillverkningsföretag kan antingen sälja B2B eller B2C
● Passar bra till både Företagsekonomi 1 och 2 men även till Företagsekonomi - specialisering
● Finns på både engelska och svenska

resource-not-found

Hubro Marketing:
Simuleringen Hubro Marketing låter deltagarna experimentera med hur marknadsföringsbeslut påverkar deras tillverkningsföretags position på marknaden. Kärnan i simuleringen är de fyra P:na och segmentering. Simuleringen passar utmärkt som ett komplement till kurserna Företagsekonomi 1 och 2, Marknadsföring, Entreprenörskap och företagande samt Företagsekonomi – specialisering.

• Simuleringen tar mellan 4-12 timmar att genomföra
• Det är enkelt att starta upp och komma igång!
• Obegränsat antal deltagare i en simulering
• 1-4 deltagare per lag
• Enbart B2C-försäljning
• Finns på både engelska och svenska

resource-not-found

Fördelarna med detta arbetssätt

Fördelen med att simulera en affärsverksamhet är att det är riskfritt att göra fel och att eleverna snabbt kan pröva nya angreppssätt för att skapa en lönsam och välmående verksamhet. Simuleringarna kan köras flera gånger, och eleverna får då möjlighet att agera annorlunda i en given situation. Dessutom kan eleverna gruppvis tävla mot varandra om vem som driver sitt företag mest effektivt, vilket är uppskattat.

resource-not-found

Vad är syftet med att driva ett virtuellt företag?

Ny kunskap skapas när teoretiska och praktiska kunskaper får möjlighet att växa tillsammans. Med hjälp av simuleringar är detta möjligt. Simuleringarna är ett digitalt komplement till traditionella läromedel där eleverna driver och utvecklar ett företag som inte finns på riktigt. I stället simuleras realistiska situationer, problem och frågorställningar som eleverna ska försöka lösa genom att använda de teoretiska kunskaper de tillägnat sig hittills under kursen. Vilket pris ska produkten ha? Vad står det egentligen i försäljningsrapporten, och hur ska vi agera utifrån den? Vilken distributionskanal är bäst lämpad för att vi ska ha störst möjlighet att nå målgruppen? Detta är exempel på frågor som eleverna ställs inför.

resource-not-found

Simuleringarna är designade för klassrumsinlärning

Hubro Business och Hubro Marketing fungerar utmärkt i klassrummet, och följande är exempel på vad du som lärare får tillgång till:

• I simuleringen ingår ett bibliotek med uppgifter, evenemang och andra lärandeaktiviteter med fokus på olika kompetensmål. Du kan naturligtvis även formulera egna uppgifter eller använda uppgifterna i det läromedel eleverna använder
• Du kan använda färdiga mallar med uppgifter och innehåll eller skapa dina egna
• Du får tillgång till insikter/rapporter och ett bedömningsverktyg
• Planeringsverktyg för att anpassa simuleringarna ingår
• Du kan se elevernas framsteg i realtid
• Du kan spara ditt eget innehåll för framtida bruk
• Du får en översikt över, och kan exportera, elevernas resultat
• Du kan anpassa simuleringen efter vilken nivå eleverna ligger på genom att använda en lätt eller en fullständig version
• Du kan låta eleverna köra simuleringen antingen i grupp eller individuellt. Du kan själv styra arbetsgången eller låta eleverna spela fritt.

resource-not-found

Vilka kurser passar simuleringarna till?

Business Simulation

Företagsekonomi 1: Berör 2 av 6 punkter i centrala innehållet:
• Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering.
• Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring.

Företagsekonomi 2: Berör 2 av 7 punkter i centrala innehållet:
• Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer.
• Metoder, teorier och modeller som används i företagens interna styrning och planering i form av budgetering och kalkylering.

resource-not-found

Marketing Simulation

Entreprenörskap och företagande: Berör 4 av 10 punkter i centrala innehållet:
• Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor.
• Affärsmässig presentationsteknik i marknadsföringssyfte anpassad till mottagare och situation.
• Företagsekonomiska begrepp och metoder inom kunskapsområdena kalkylering, marknadsföring och redovisning.
• Utvärdering av det fiktiva företagets verksamhet med uppföljning av ekonomiskt resultat. I samband med det utvärdering av gruppens eller den egna arbetsprocessen.

Marknadsföring: Berör 4 av 7 punkter i centrala innehållet:
• Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
• Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
• Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
• Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.

resource-not-found

Så här använder du Hubro Business och Hubro Marketing, steg för steg

1. Planering och set-up
Lär dig hur du använder simuleringen snabbt och enkelt med onlinekursen Hubro Academy. Skapa sedan en simulering som passar just din kurs. Du kan planera simuleringen från början till slut med hjälp av en tidsplan. Anpassa simuleringen till din kurs genom att lägga till uppgifter och övningar, händelser och dilemman, eller annat innehåll. Om du har frågor kan en av EmploSkills medarbetare hjälpa dig.



resource-not-found

2. Anmäl dina elever och bilda grupper
Innan du börjar så visar du dina elever introduktionsvideon och delar registreringslänken. Genom att följa länken kan eleverna registrera sig och organisera sig i lag, och länkas sedan vidare till simuleringen. Vår intuitiva design och elevhandledningar lär eleverna hur de använder simuleringen på nolltid.



resource-not-found

3. Kör simuleringen!
Simuleringen går framåt med ett klick, eller automatiskt om du har satt upp ett schema. Du kan låta eleverna arbeta på egen hand, eller så kan du svara på frågor, underlätta diskussioner och hjälpa till att koppla elevernas erfarenheter med teori och den verkliga världen.

Du som instruktör får flera verktyg som hjälper dig att förbättra elevernas inlärningsupplevelse, som exempelvis "uppmärksamhet"-knappen som fryser alla elevers skärmar - ett supereffektivt sätt att få dina elevers fullständiga uppmärksamhet.



resource-not-found

4. Sammanfatta, gå igenom resultatet och reflektera
Mycket av inlärningen sker efter att simuleringen har avslutats. När eleverna är klara ges möjlighet att reflektera över vilka beslut de tog, varför de tog dem och vad de skulle ha gjort annorlunda. Genom föreläsning, gruppdiskussioner eller på egen hand ska de lära sig av sina nya erfarenheter - det finns många lärdomar att dra så var noga med att lägga tid på detta moment.



resource-not-found

Såhär kommer du igång!

Testa simuleringarna gratis
Beställ en demoversion utan kostnad, kort introduktion ingår. Kontakta [email protected]

Vad kostar det?

Minsta köp (10 390 kronor) täcker upp till 30 licenser, läraranvändare, support, tillgång till bibliotek med uppgifter och bedömningsverktyg.
Efter detta är priset per simulering följande:
• 200 kronor per elev (31 - 60)
• 150 kronor (per elev (61 - 120)
• 110 kronor per elev (120+)

Köper du licenser till både Hubro Business och Hubro Marketing i ett paket får du 40 procents rabatt på en av simuleringarna. Är du intresserad av att köpa licenser? Kontakta [email protected]


resource-not-found

Nöjd lärare

Skapar förståelse för behovet att analysera

Eleverna gillar upplägget i Hubro Marketing Simulator, det väcker tävlingsinstinkten men de får också en stor förståelse för behovet av att analysera sin målgrupp och fatta beslut utifrån det. Kursmoment kan integreras i simulatorn.

Missa inga nyheter

Prenumerera på Libers nyhetsbrev för att se och prova den nya utgivningen, få inspiration, erbjudanden och inbjudningar till event.

Prenumerera