Köpvillkor
Här kan du läsa våra försäljningsvillkor för avtalskunder (skolor och utbildningsföretag).
1. Allmänt
På liber.se handlar du som är avtalskund hos oss. Med avtalskund menas skolor, utbildningsföretag, återförsäljare, bokhandlare och andra företag som har en överenskommelse om att kunna handla direkt av oss.
Om din skola, institution eller företag inte är registrerad avtalskund behöver du göra en ansökan om att bli det. När ansökan blivit godkänd enligt Libers kreditpolicy kan du registrera dig som användare här på liber.se. När du genomför ett köp på liber.se väljer du din skola, institution eller företag i kassan.
Ansök om att bli avtalskund
Är du privatperson, eller företag som inte är avtalskund, hänvisar vi till köp i nätbokhandel som t.ex. adlibris.com eller bokus.com.
2. Beställning
Beställningar görs direkt på www.liber.se eller via kundservice:
E-post: [email protected]
Tel: 08-690 90 00
3. Orderläggning
Med order avses en samlad beställning för leverans till en och samma leveransadress. En order kan levereras vid ett tillfälle eller delas upp på flera leveranstillfällen i de fall en produkt inte finns i lager.
4. Leveranstid
Leveranstid är normalt fem arbetsdagar från orderläggning. Vid skolstart kan avvikelser förekomma.
5. Frakt
Frakt betalas av kund vid varje leveranstillfälle.
Leverans sker till avtalskundens leveransadress. Liber har inte möjlighet att leverera till annan adress.
Hämtning av leverans med kundens egen speditör kan ske hos Förlagssystem efter överenskommelse med Kundservice vid orderläggning.
6. Pris
Samtliga priser på liber.se anges som förlagsnettopris (f-pris) exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar. Priset som faktureras är det pris som gäller vid leveranstillfället.
7. Betalningsvillkor
Betalningsvillkor är 30 dagar netto från fakturadatum. Detta villkor gäller om inget annat avtalats. Vid försenad betalning har Liber rätt att debitera lagstadgad påminnelseavgift, dröjsmålsränta samt i förekommande fall avgift för inkasso och betalningsföreläggande.
8. Reklamation
Levererade produkter ska omgående kontrolleras vid mottagandet. Om kolli saknas, är transportskadat eller om levererade produkter är defekta i form av fabrikationsfel ska det anmälas till Kundservice inom sju arbetsdagar från leveransdagen. Eventuellt återsändande av produkter får endast ske efter godkännande från Kundservice. Fraktkostnaden för återsändandet betalas av Liber AB.
9. Retur
Returer får endast ske efter godkännande från Kundservice.
För digitala läromedel ges ingen returrätt, förutom vid retur av paket bestående av tryckt bok och digital licens. Begäran av retur av paket ska ske inom 14 dagar från beställning. Vid godkänd retur spärras licensen.
För Norstedts Ordböcker ges ingen returrätt.
Returer av tryckta läromedel måste vara Förlagssystem tillhanda inom 3 månader från fakturadatum. Returnerade produkter måste vara felfria och omärkta. Kunden ska skicka med en kopia på faktura eller följesedel för att de returnerade produkterna ska kunna krediteras. Returfrakten betalas av kunden. Returerna krediteras till produktens f-pris med ett avdrag på 25 %.
Returer skickas till:
Förlagssystem AB
Returavdelningen/Liber
Tunavägen 90, port 6-10
791 61 Falun
10. Särskilt om digitala produkter
Digitala produkter säljs som licenser. På liber.se finns information om vilken licenstid som gäller för respektive produkt. För digitala läromedel ges ingen returrätt förutom då licensen ingår i paket, se ovan under ”Retur”.
11. Tvist
Eventuell tvist om tolkning och tillämpning av dessa villkor och därmed sammanhängande rättsfrågor ska lösas i enlighet med svensk rätt och slutligen avgöras genom skiljedom enligt Regler för Stockholms Handelskammare Skiljedomsinstitut. Skiljedomsförfarandet ska äga rum i Stockholm.
Ovanstående försäljningsvillkor gäller från 2023-12-01. Liber AB förbehåller sig rätten att när som helst utan förvarning ändra dessa försäljningsvillkor.